Studium studentů FJFI

Když jsem já jel do KSU (2012), věděl jsem, že ať tam vystuduji úplně cokoliv, doma na FJFI mi z toho neuznají ani čárku. Jistě, nějaké kredity a vymyšlené předměty za to člověk dostane, ale žádný z povinných předmětů na FJFI si „odškrtnout“ nemůže. Nepředpokládám, že by se situace v tomhle v nejbližší době měnila. Člověk si tedy bez výčitků svědomí může zapsat libovolný předmět z něčeho, co ho zajímá, ale neměl k tomu doma moc prostor (zapsal jsem si chemii, programování a posilování :)) a mít volnější režim a věnovat se např. cestování. KSU je jedna z mála amerických škol, kde je školní jaderný reaktor. Nějaká jadeřina se tam tedy najde také. Problém ale je, že předměty na sebe striktně navazují a je tedy na vás je přesvědčit, že předmět pochopíte i bez absolvování jejich predispozic. Chtěl jsem si takto zapsat i něco z oboru, ale než jsem se konečně setkal s vyučujícím, abych ho přesvědčil o mých znalostech, předmět se už naplnil. Pokud máte tedy vyloženě o nějaký předmět zájem, rychle se tam zapište a pak je snad nějak přesvědčíte. Kapacity pro předmět jsou kromě intra dost omezené. Já si pak zapsal alespoň intro do jaderné fyziky. Předmět jako takový nebyl špatný, ale vyučující byl dost tragacký. Látka byla opakování skrz celou problematiku a propojení některých souvislostí. Amíci, pro které byl tohle první jaderňáckej předmět (a to byla asi většina) z toho obvykle nechápala zhola nic a vypracovávat s nima pak společné úkoly bylo trochu za trest.

Vít Fiala


V rámci výměnného pobytu jsem studoval letní semestr akademického roku 2011/2012 na Kansas State University, Kansas, USA. Zmíněnou školu jsem si vybral proto, že jako všestranně zaměřená univerzita nabízí přednášky a to jak z oboru chemického, tak z oborů, které se přímo netýkají mého studijního zaměření „aplikovaná jaderná chemie“, ale na základě jejíchž absolvování jsem si rozšířil znalosti a dovednosti, které mi budou při studiu velmi prospěšné.

Během semestru jsem navštěvoval následující přednášky: i) Obecná chemie – v rámci tohoto předmětu jsme probírali a prohlubovali své znalosti v rámci obecných chemických principů a probírali jednotlivé chemické podobory (např. chemická termodynamika, kinetický popis chemických reakcí, elektrochemie), jedna z probíraných kapitol se týkala přímo jaderné chemie, mého oboru. V rámci předmětu bylo každý týden i čtyřhodinové praktikum, kde jsme si prakticky ověřovali znalosti, které jsme se dozvěděli na přednáškách. ii) Základy jaderného inženýrství – v rámci tohoto předmětu jsme si zopakovali zákonitosti při popisu jaderných reakcí, které jsme dále rozvedli v rámci oboru dozimetrie a určování rizik při ozáření populace ionizujícím zářením a probrali jsme také principy jaderných reaktorů, jak komerčně používaných, tak i nové typy reaktorů, které by v budoucnu mohly nalézt praktické uplatnění. iii) Úvod do literatury – v rámci tohoto předmětu jsme četli ukázky děl převážně amerických autorů, texty jsme následně podrobovali lexikálnímu i syntaktickému rozborům, psali jsme domácí i školní eseje, které prohloubily a vylepšily mé dovednosti při písemném projevu. iv) Veřejný projev – v rámci předmětu „Public Speaking“ jsme se učili sestavovat řeč pro přednes před publikem. Získané znalosti jsme si v různých typech projevů cvičili výstupy před spolužáky ve třídě, v závěru předmětu nás čekala jak velká výstupní řeč, tak i písemný test na ověření teoretických znalostí.

Přednášky, semináře a praktikum z chemie vylepšily mou úroveň anglického jazyka jak po stránce porozumění mluvenému projevu, tak při psaní zadaných esejí a v neposlední řadě přispělo k rozšíření slovní zásoby odborné terminologie.

Petr Distler


Na rok 2014/15 jsme docela náhodou jeli na K-State z jaderky dva a oba z AMSM. Mají tam jak Mathematics tak i Statistics department, takže je celkem z čeho vybírat. Nevím, jestli má smysl psát podrobně o jednotlivých předmětech a vyučujících, protože za pár let bude všechno jinak. Už teď odešli dva vyučující, které jsem měl.

Obecně je zhruba do levelu 700 (číslo předmětu) důraz na aplikaci, neřeší se moc důkazy a teorie má vždy nějaké využití v domácích úkolech. Jestli se najde někdo další z KM, kdo pojede do Kansasu, tak se mi ozvěte a můžeme do detailu probrat předměty a vůbec cokoliv kolem.

Radim Dudek


Já jsem ten druhý z AMSM z Jaderky, co v roce 2014/2015 studoval na KSU. Byl jsem oficiálně zapsaný na katedře matematiky, ale hodně pŕedmětů, v letním semestru dokonce všechny, jsem měl z katedry statistiky. Několik předmětů, o které jsem projevil zájem, daný rok nebyly bohužel vypsány. Některé kurzy se totiž vypisují jen jednou za dva roky. Jinak je ale na výběr ze spousty předmětů. Na fakultě statistiky jsou mimo jiné užitečné praktické předměty, jež u nás na Jaderce chybí. Jinak jsem měl zapsaných i dost teoretických předmětů s kódy nad 800 a dokonce i jeden nad 900 - tam se ty úkoly během semetru zas tak moc nevyžadovaly. Tyto kurzy jsou většinou určeny pro doktorandy, ale magisterští studenti Jaderky by je měli zvládat v pohodě - celkově je tam tempo výuky pomalejší ve smyslu, že mají méně předmětů během semestru (konkrétně tedy 4, jeli mezi nimi alespoň jeden magisterský, tj. předměty s číslem do 799, a nebo 5, jsou-li všechny kurzy bakalářské). O to víc je ale domácí práce. Zkouškové je však jen týden, kde jednotlivé zkoušky jsou většinou formou závěrečného testu nebo projektu. Pak je měsíc prázdnin - vhodný pro cestování a poznávání USA.) V případě jakýchkoli dotazů mi neváhejte dát vědět. Rád s čímkoli poradím :).

P.S.: Je možné si tam sehnat školitele a zažádat s ním o stipendium pro výzkum na College of Arts and Sciences. Také přímo na oddělení matematiky mají nějaká studentská stipendia. Taková finanční podpora navíc se určitě hodí ;).

Ondřej Kollert

 
usa/ksu/fjfi.txt · Poslední úprava: 2015/11/11 16:46 autor: kolleon2Starší verze