ETS - letní škola

Summer school of innovation and technological design neboli Letní škola inovací a technologického designu je měsíční (cca 1.7. - 30. 7) letní kurz na univerzitě École de technologie supérieure (ÉTS) v kanadském Montrealu. Kurz je oficiálně pro studenty magisterských ročníků (i když pobytu se zúčastnilo i mnoho bakalářů a doktorandů) nejrůznějších zaměření a inženýrských oborů. Kurz je navíc zpětně uznatelný jako klasifikovaný zápočet a je ohodnocen šesti ECTS kredity. Celkem se letní školy zúčastnilo přes 50 studentů z více než 15 států světa. I když je Montreal velmi frankofonní město, ve skupině a během kurzu jsme mluvili hlavně anglicky, což může být pro někoho výhoda ale i nevýhoda, když očekáváte, že si procvičíte francouzštinu. Za ČVUT jsme na letní školu jely ve složení:

Lenka Scheinherrová - Fakulta stavební Barbora Suchanová - Fakulta elektrotechnická Stanislava Širočková - Fakulta architektury

Ani jedna z nás jsme se předtím vůbec neznaly, a proto jsme celkem ocenily i onen povinný 24-hodinový hackhaton, který je povinný pro účastníky letní školy a vlastně jej předchází. Tento rok (2016) se konal v termínu 24-25. května a začínal ve stejnou hodinu pro celý svět, tzn. v Praze, v klubovně na stavební fakultě, hackathon vypukl přesně ve 3 hodiny odpoledne. Tam jsme se také vlastně poprvé setkaly. V podstatě šlo o to, abychom za daných 24 hodin vymysleli společně řešení na zadané problémy od firem, odhalené v zadanou hodinu pro všechny týmy složené ze studentů (blížící se letní školy) z celého světa. Velmi příjemné bylo, že nám z ÉTS poslali dva Kanaďany do Prahy, aby nám během hackathonu pomáhali. Výstup z tohoto 24-hodinového hackhatonu bylo video, kde popisujeme naše řešení (k shlédnutí zde). S čím je dobré počítat je fakt, že ve stejné datum hackhatonu byl deadline na odevzdání bakalářských prací a nejrůznějších projektů, proto je dobré s tímto počítat dopředu a vyřešit si všechny své povinnosti předem.

Po příjezdu jsme byli všichni ubytovaní na velmi pěkných kolejích (1+1 buňka) hned vedle školy. Typický průběh jednoho „školního“ týdne probíhal tak, že jsme od 9-10 hodin do 16-17 odpoledne měli přednášky, či jsme samostatně pracovali, a odpoledne jsme měli pár (ať už animátorama či přímo námi) organizovaných výletů po Montrealu. Dva víkendy jsme měli zorganizované jako společné výlety, jednou do Ottawy a podruhé jsme jeli stanovat do národního parku Mont Tremblant. Další dva zbylé víkendy jsme měli volné a většinou jsme je využívali k organizování vlastních výletů s ostatními studenty.

Během letní školy jsme byli rozděleni do týmů, kde každý byl jiného zaměření a jiné národnosti/kultury. V těchto týmech jsme pracovali na reálných zadaných problémech. Tento rok se zadání ve většině případů týkala znečištění řeky St. Lawrence, která protéká právě Montrealem. Každý tým měl pracovat na jiném projektu. Práce ve skupině připomínala práci ve firmě, kdy musíte čelit nedorozumění jazyka, kultury, ale zároveň táhnout za jeden provaz.

Lenka Scheinherrová o svém týmu a práci na projektu:

První týden letní školy byl z mého pohledu velmi zajímavý, protože jsme nejdříve chodili na přednášky zaměřené především na design, inovace, a co jsem ocenila nejvíc - během těchto přednášek nám přednášející nenásilně ukazovali nové způsoby myšlení a podněcovali nás k aktivní spolupráci. Asi nejvíce mě zaujala jedna kreativní hra, kdy jsme všichni dostali stejný počet kostiček lega a měli jsme za 3 minuty složit stejné zadání. V celé místnosti se nenašel nikdo, kdo by měl stejné řešení.

Od druhého týdne jsme se rozdělili do šestičlenných týmů a nejprve jsme si vyzkoušeli vzájemnou spolupráci na mini projektu, který trval tři dny. Protože jsme pracovali pod tlakem (měli jsme málo času), bylo vcelku těžké najít způsob, jak namotivovat všechny ostatní tak, abychom ze sebe dostali to nejlepší. Měla jsem tu smůlu, možná štěstí, že jsem byla zvolena jedním z vedoucích. Bylo to velmi náročné především na domácí přípravu, kdy jsem musela být vždy o krok napřed před svými spolupracovníky, vědět, jakým směrem se vydáme, a co se stane, když si vybereme špatnou cestu. Tím, že jsme se mezi sebou vzájemně neznali, bylo velmi zajímavé postupně objevovat, co jsou silné a slabší stránky různých členů týmu, učit se, komu sedí na něj tlačit s termíny a koho nechat pracovat spíše samostatně. Opravdu to chvílemi vypadalo, jako bychom pracovali ve skutečné firmě. Také bylo docela úsměvné sledovat, jak Brazilci, Mexičané a Íránci nemají problém přijít i o hodinu později na schůzku, kdežto lidé z Německa, Francie, Kanady a samozřejmě z Čech :-) chodí vždy načas.

Myslím si, že to byla velmi zajímavá zkušenost. Naučili jsme se zajímavé metody, jakým způsobem se dají řešit problémy, jak pracovat v kolektivu, vyzkoušela jsem si, jak je těžké vést byť i malou skupinku lidí. Mimoto je Montreal jedno z nejhezčích měst, které jsem kdy navštívila. Pokud jste ještě nikdy nikam nevycestovali, tak si myslím, že to je ideální místo. Lidé jsou přátelští, město je velmi bezpečné i v noci. Jen bych se snažila vyhnout zimě, protože ta je ve srovnání s tou evropskou přeci jen trošku drsnější :-)

Barbora Suchanová o svém týmu a práci na projektu:

Pro mě osobně to byla skvělá zkušenost vyzkoušet si práci v takto multikulturně a interdisciplinárně namíchaném týmu. Na začátku se volili leadři týmů a díky tomu to opravdu dobře simulovalo pracovní prostředí, kde si člověk mohl vyzkoušet jak vedení týmu, rozdělení práce, tak hlavně i přesvědčování zbytku týmu o svém názoru. Člověk si tak nejlépe zlepšoval angličtinu při takovýchto debatách, někdy až hádkách, protože bylo potřeba říct svůj názor jasně, rychle a srozumitelně ostatním. Co se týče našeho tématu, tak naše zadání znělo - Jak motivovat lidi, aby se zajímali o ohrožené a vzácné druhy zvířat a rostlin v okolí řeky St. Lawrence v Montrealu. Dospěli jsme k závěru, že naším řešením bude mobilní aplikace kombinujicí princip geocachingu a hry Pokemon Go. Aplikaci jsme vytvořili do mock up verze a jak vlastně funguje je vidět na našem videu RiverChase Trailer.

Pokud byste se chtěli do detailu dozvědět, jak naše letní škola probíhala, tak jsem během celého pobytu psala blog popisující den ode dne průběh kurzu i s popisem, kam jsme jezdili na výlety. Blog byl původně určen hlavně pro rodinu a známé, takže omluvte mé místy velmi lidové vyprávění :)

Stanislava Širočková o svém týmu a práci na projektu:

Můj tým byl naprosto skvělý, pracovali jsme během hodin ve škole, ale scházeli jsme se i po škole a debatovali nad zadáním. Naše téma bylo - Jak informovat populaci o znečištění řeky a stávající kvalitě řeky. Práce spočívala v získávání informací od učitelů, z internetu a jiných zdrojů. Na základě dat jsme měli přijít s novým kreativním řešením, které dosud neexistuje a zároveň je možné jej prezentovat veřejnosti. Náš tým pracoval na aplikaci a online hře. Práce to byla náročná, ale ve většině doby to byla zábava. Ve výsledku jsme měli možnost celé naše řešení aplikovat na Aquahacking 2016 soutěž, která nabízela možnost kariérního startu, avšak pracovat na vzdálenost x kilometrů a časovými rozdíly není úplně tak jednoduché a nestihli jsme naše řešení doladit do deadlinu, který byl soutěží stanoven.

Odkazy

Další bližší informace o letní škole a samotná přihláška je dostupná na stránce https://en.etsmtl.ca/en/International/Summer-school

Co se týče informací ohledně zařizovaní před odjezdem do Kanady, nutné administrativy po příjezdu nebo to, kam se vydat na výlety - vše je podrobně popsáno od stážistů, co přímo na ÉTS studovali https://reports.cvut.cz/doku.php/canada/ets/start a také zde https://reports.cvut.cz/doku.php/canada/epm/start

 
canada/ets_letni_skola/start.txt · Poslední úprava: 2016/10/03 10:49 autor: scheilenStarší verze